Sidor

torsdag 10 februari 2011

Skillnad på bussar och bussar..

Hej på er kära vänner!

Ja.. Var ska man börja egentligen.. Vi börjar väl där vi slutade.. I söndags var vi på zon besöket i Santa Cruz, Väldigt trevligt! Ca 11000 pers var där! Det var även ljud och bildöverföring till Cochabamba, Sucre, La Paz och Tarija! Totalt 25000 närvarande!
Det var mycket varmt och lite lättare regnskurar under dan.. Olyckligtvis hamnade vi inte under den tak-beklädda delen som fanns över en del av station.. Men vi hade ju våra paraplyer å lite sånt så det gick väl bra!

Vistelsen i Santa Cruz blev dock inte så lång.. Vi bokade nattbuss till Sucre redan samma kväll.. Vi var alla överens om att Santa Cruz inte var nått för oss med all den värmen och den fukten som fanns.. Jag tror inte att någon av oss 5 svennar någonsin kommer att flytta dit! Vi har blivit alltför bortskämda med klimatet i Cochabamba!
Här har vi det perfekt! Det är svensk sommar hela tiden! Och för det mesta riktigt bra varmt svensk sommar!

Natten mellan söndag och måndag åkte vi till Sucre! ..-Och det var värsta mardröms-resan..! Vi råkade visst beställla en "vanlig" buss dit och det skulle bara ta 14 timmar men det tog några timmar extra! (Vanlig buss innebär 52 platser istället för 37 och ingen säte som du kan fälla och typ sova i..!) Det var iallafall den skabbigaste bussen jag sett på länge! Den skrammlade som bara den och hade andra mycket lustiga ljud för sig! Vi satt längst fram allihopa och första timmarna fick vi titta ut sen när dom närmade sig vägarna utan räcke och ingen asfalt så drog dom för gardinerna och gjorde korstecken och höll på! Sen missbrukade den ende Chauffören och hans springpojke ovanligt mycket Coca cola och Coca-blad! Vi förespråkar ju inte missbruk men vi var glada att dom kunde hålla sig vakna under hela tiden med tanke på att det bara var en chaufför och vägarna inte var dom säkraste! -Där i denna röran skulle vi försöka sova..! Jag har ju inga större problem med det, narkoleptiker som man är.. Det var bara glömma ta sin medicin! (Fast jag har ju sovit både bättre och bekvämare ett antal gånger än vad man gjorde här!)
Dom andra sov väl sisådär.. Och stackaras Paulin satt närmast ett sidofönster och hade döds-ångest mer än en gång! Tror inte hon sov många timmar..
Det enda som var positivt med den resan var att:
1) Vi överlevde!
2) Vi slapp Santa Cruz!

Vi kom fam till Sucre (tack och lov!) Och det var nice! Hittade värsta frukoststället oxå så det var toppen!
Sucre var betydligt mycket trevligare! "Den vita staden "som den kallades! Mycket gamla hus i colonialstil och väldigt trevliga torg!
Sucre we like!!!:)
Vi hittade ett toppen boende oxå för 45 kr per person! Jättemysigt och fint! Sucre kan man lätt åka till fler ggr och om vi gör det så bor vi på samma ställe! Gullig liten gubbe var det där oxå.. Han hade varit i Uppsala och visade stolt en tavla på uppsala och "en väldigt fin speciell glasprydnad med älgar på"! Han tyckte den var väldigt fin och exlusiv.. tror inte alla svenska håller med, men det var ju kul för han att han var glad!

Natten mellan tisdag och onsdag åkte vi hem! Endast 10 timmar med nattbuss! Och vid det här laget så hade vi lärt oss att det var värt några kronor extra att ta en lite bättre buss.. (Gick på 45 kr per skalle så det var inte så farligt..)
Vägen hem gick smärtfritt och väldigt smidigt och utan dödsångest! Och betydligt mycket skönare oxå! Framför allt var Paulin mycket glad!:)

Här kommer lite bilder:

Här har vi Alex och Pauline i den första bussen! Fin-bussen! Här kan man luta sig tillbaka rejält med fotstöd och allt! -Riktigt gottt.. Denna bussen hade dock lite problem med regn som kom in..

Här har vi Alex lillebror! William!

Det första vi gjorde när vi kom till Santa Cruz var att slänga oss i poolen på hotellet! Det var riktigt gott!!!

På hotell-taket fanns en gigantisk terass där vi spelade kjort och blev mygg-bitna på kvällen!
Här har vi gulli-gull-paret, Alex å Pauline!

Frukosten var det enda som inte var bra på detta hotellet.. Bara Kaffe, 3 mackor var och blaskig juice! Annars var det toppen!

På väg in till stadion där zon besöket skulle vara!
Paulin, Alex, William, Seth å Ja!

Massor med folk! 11000 var vi här!

Vi fick inte riktigt plats under taket så dom fick öppna upp det som var avstängt och släppa in oss stackare som inte hade fått någonstans att sitta annars!

Alex, Pauline, William och Seth!

Man träffar ju alltid massa trevligt folk! Här är ja och Pauline med 2 söta systrar!

Här sitter vi i  mardröms-bussen!

Och här har vi lite av vägarna som vi åkte på! Observera att det inte är asfalt vi kör på! Och vi fick inget bra kort på alla "stup" som vi passerade.. Men det kanske är lika bra det!
Men det var väldigt fin natur och utsikt!

På morgonen när vi vaknade och insåg att vi hade överlevt så var lite högre upp i bergen och det var väldigt tjusigt!:) Här är vi strax framme i Sucre!

Inne på vårt toppen boende! Det var bara ett "hostal" men väldigt lyxigt för att vara bara det! Fanns lite pingis utanför som grabbarna roade sig med! Gissa vem som vann..?!

Här kommer lite bilder från "den vita staden"!

Sista bilden så lämnar vi Sucre! Väldigt trevlig liten tripp med våra nya vänner som vi gärna hittar på fler grejer med! Dom va (är) väldigt nice!!
-Nosgusta! (..vi tycker om!)

Ha det gott allihopa för nu ska vi till buss stationen och hämta Viktor och Sanja!!
Vi hörs! Kramar från oss!!